کد مطلب:129920 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

امام سجاد با مکحول، صحابی رسول خدا
طبرسی - پس از نقل خطبه ی امام زین العابدین (ع) - می نویسد: «پس - علی بن الحسین (ع) - از منبر فرود آمد و به سوی درب مسجد رفت. در آنجا مكحول [1] - صحابی رسول خدا (ص) -


ایشان را دید و گفت: ای فرزند رسول خدا (ص)، روز را چگونه به شب بردی؟ فرمود: در میان شما همانند قوم بنی اسرائیل در میان خاندان فرعون روز را به شب می بریم؛ كه «پسرانشان را سر می برند. و زنانشان را زنده می دارند و در این كار آزمونی بزرگ از سوی پروردگارتان است» [2] .


[1] او - به نوشته ي مزي - ابو عبدالله، مكحول شامي است. از وي با كنيه ي ابوايوب و ابومسلم نيز ياد شده است. ولي در حافظه ها ابو عبدالله دمشقي فقيه مانده است. خانه اش در دمشق نزديك سوق الأحد بود... محمد بن منذر هرمي گفته است كه اصل او از هرات است... و محمد بن سعد، وي را در طبقه ي سوم از تابعان شام ذكر كرده است... محمد بن عبدالله بن عمار موصلي گويد: مكحول امام اهل شام است... از زهري نقل است: عالمان چهار تن هستند: سعيد بن ميب در مدينه، عامر شعبي در كوفه، حسن بن ابي الحسن در بصره و مكحول در شام (تهذيب الكمال، ج 28، ص 464).

مامقاني گويد: مكحول در كتاب هاي رجال ما ذكر نشده است. ابوموسي او را از صحابه شمرده و او را با عنوان غلام رسول خدا (ص) توصيف كرده است. ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه نوشته است: كه او از دشمنان اميرالمؤمنين (ع) بود (تنقيح المقال، ج 3، ص 246، شماره ي 12108).

محدث قمي گويد: مكحول عالم و تابعي اهل شام است... و ابن ابي الحديد او را در شمار دشمنان علي (ع) برشمرده است... در كتاب الاختصاص از سعيد بن عبدالعزيز نقل است كه گفت: مكحول بيشتر به دشمني با علي بن ابي طالب (ع) گرايش داشت و هرگاه از علي ياد مي كرد، از ايشان نام نمي برد، و مي گفت: ابوزينب (مستدرك سفينة البحار، ج 9، ص 72).

[2] الاحتجاج، ج 2، ص 134؛ بحارالانوار، ج 45، ص 162.